به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان همدان؛ طیبه ریحانی، مسئول کتابخانه شهید مدرس شهر همدان است که در هفته کتاب ۱۴۰۳، به عنوان کتابخانه برتر نهادی شناخته شد.
مسئول کتابخانه شهید مدرس با بیان اینکه کتابخانه بهعنوان پایگاه امن اجتماعی در خدمت مردم و مکانی برای شکوفا شدن خلاقیت است، گفت: من با عشق و علاقه در خدمت اعضاء و مراجعین هستم. کتابخانه را جزئی از وجودم میدانم و در جهت شادابسازی کتابخانه از هیچ تلاشی دریغ نمیکنم.
ریحانی افزود: کتابخانه شهید مدرس، در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۶۰ مترمربع در شهرک شهید مدرس شهرستان همدان بنا شده است. مجموع منابع موجود در کتابخانه ۲۰هزار و ۷۷۲ نسخه کتاب شامل کتابهای بخش اصلی، کودک و کمکدرسی است که از این تعداد، ۳هزار و ۵۳۴ نسخه، کتابهای کودک را شامل میشود.
وی اظهار داشت: کتابخانه شهید مدرس دارای بخش اصلی، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخشهای مرجع، کودک، نشریات، نوجوان، تازههای کتاب و کمکدرسی است. در حال حاضر، کتابخانه بیش از ۱۵۰۰ عضو فعال دارد که ۱۱۰۰ نفر آنها کودکان و نوجوانان هستند. کتابخانه خدماتی مانند امانت کتاب، رزرو کتاب، جستجو و چاپ مقالات، اینترنت رایگان و برگزاری دورههای آموزشی به اعضا و مراجعین ارائه میدهد.

ریحانی در ادامه، تاکید کرد: در اطراف کتابخانه شهید مدرس، مراکز فرهنگی زیادی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی و کانون بسیج وجود دارد که ایجاد تعامل و کارهای مشترک با این مراکز، در جذب اعضا و شناساندن محیط کتابخانه به علاقهمندان کتاب و کتابخوانی سهم بسزایی دارد. در همین راستا، میتوان به برگزاری کارگاههای آموزشی مانند مشاوره روانشناسی با همکاری کلانتری شهرک شهید مدرس، کارگاه آموزش حفظ محیطزیست با عنوان یک ساعت با محیطبان، با مشارکت اداره محیطزیست استان همدان، جهت شناسایی فرآوردههای بازیافتی برای اعضای کودک و نوجوان اشاره کرد که پتانسیل خوبی را در ارتباط مؤثر بین مردم و کتابخانه ایجاد کرده است.
مسئول کتابخانه شهید مدرس تصریح کرد: غنیسازی فرهنگ مطالعه در بین جامعه، دغدغه پایانناپذیر کتابخانههای عمومی است. همین امر باعث شده تا برنامههای فرهنگی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی و پویشهای متعدد دیگر، کتابخانه را هم پویا کند. مشارکت بیش از ۱۷۰۰ شرکتکننده در جشنواره رضوی و استقبال بینظیر کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان از این برنامه فرهنگی، موجب افزایش تردد به کتابخانه و شور مطالعه در بین اهالی منطقه شده است.
وی در ادامه بیان کرد: میزبانی پرچم حرم مطهر رضوی به همراه خادمان، افتخاری بود که قسمت کتابخانه شهید مدرس شد. همچنین از دیگر برنامههای فرهنگی، میتوان به تهیه بروشور و کتابچههای معرفی کتابهای رمان و معرفی شخصیت و مسابقات کتابسازی و نقاشی، نشستهای معرفی کتاب، جمعخوانی، قصهگویی، نشستهای کتابخوان کتابخانهای و مدرسهای، مسابقات نقاشی، کاردستی، داستاننویسی، دورههای آموزش شاهنامهخوانی، اوریگامی، خوشنویسی و ... اشاره کرد که مورد استقبال اعضای کتابخانه قرار گرفت.

ریحانی یادآور شد: قلب کودکان، صفحهای آماده برای پذیرش عادات و رفتارهای نیکوست. حیف است اگر این زمینه آماده را هدر دهیم و عادات نیکو را در آن شکوفا نکنیم. لذا، در جمعهای خانوادگی یا دوستانه و حتی مکان و فضایی که کودکان در آنجا حضور دارند، سعی میکنم با شعر، قصه و داستانی هرچند کوتاه، رابطهای صمیمانه ایجاد کنم و ذهن کودکان را به دنیای قصهها و کتابها سوق دهم و آنها را به کتابخوانی تشویق نمایم. زیرا یکی از عادات بسیار خوبی که لازم است از کودکی در فرد به وجود آید، عادت کتابخوانی است. وقتی کودکان به کتاب و مطالعه آن علاقه نشان دهند، به جاست این علاقه را هدایت کنیم و از کودکی، گنجی ارزشمند به آنها بسپاریم و آنها را از همراهیِ یاری مطمئن بهرهمند سازیم.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: معتقدم کتابدار کتابخانه، باید پاسخگوی انواع نیازهای اطلاعاتی مخاطبین از تمامی اقشار جامعه باشد. من همیشه سعیام بر این بوده که در تمامی موضوعها مطالعه داشته باشم تا بتوانم راهنمای خوبی برای مراجعهکنندگان به خصوص نوجوانان و جوانان باشم که بیش از پیش از هرکسی به مطالعه در جامعه امروز نیاز دارند. به کتابهای دفاع مقدس و زندگینامه شهدای مدافع حرم علاقهمند هستم و مطالعه میکنم. کتابی که در حال خواندن آن هستم، «از چیزی نمیترسیدم» است که شامل زندگینامه خود نوشت سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی میشود و از دوران کودکی و نوجوانی و جوانی ایشان، با دستخط خود نوشته است. کتابهای دفاع مقدس را به نوجوانان توصیه میکنم که مطالعه کنند تا با قهرمانان واقعی کشورشان آشنا شوند.
در پایان نیز، طیبه ریحانی، ضمن تقدیر ویژه از توجه نهاد به کتابداران گفت: کتابخانههای عمومی، محیطی فرهنگی هستند که باید پویا باشند و این امر جز با اهمیتدادن به مطالعه و افزایش آگاهی در زمینههای مختلف ممکن نیست.
ارسال نظر